معضل داروهای تک نسخه ای

معضل داروهای تک نسخه ای

 

بخش مهمی از داروهای ضدسرطان در دسته داروهای "تک نسخه‌ای" قرار می‌گیرند. داروهای تک نسخه‌ای، داروهایی هستند که در فهرست دارویی کشور ثبت نشده و در نتیجه هیچ شرکتی اجازه تولید یا واردات گسترده این داروها را ندارد. با این حال، بیمارانی هستند که بنا به تشخیص پزشک ممکن است به این داروها نیاز پیدا کنند که در این شرایط، با دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو، این دارو توسط شرکت‌های واسطه برای این بیماران به کشور وارد می‌شود. 

این فرایند گرچه ساده و عقلانی به نظر می‌رسد، اما می‌تواند دردسرهای زیادی برای بیمار ایجاد کند:

  • فرایند دریافت مجوز نیازمند مراجعه حضوری بیمار به سازمان غذا و دارو و شرکت های واسط است، فرایندی بروکراتیک که میتواند به صورت آنلاین انجام پذیرد، اما همه روزه بیماران زیادی را متحمل صرف وقت و هزینه می‌کند.
  • در حالی که شرایط بیماران مصرف کننده این داروها معمولاً بسیار وخیم است، سفارش و خرید داروها بسیار کند انجام می‌شود و بیماران اغلب دو تا سه ماه برای دریافت دارو باید منتظر بمانند.
  • اما بزرگترین معضل هزینه داروهاست. نه تنها بیمه، که ارز دولتی هم به این داروها تعلق نمی‌گیرد. داروهایی که به خودی خود از جمله داروهای گرانقیمت محسوب می‌شوند، با این روند هزینه‌های نجومی به بیمار تحمیل می‌کنند، در برخی موارد تا 100 میلیون تومان برای یک دوره درمان! این در حالی است که برخی از شرکت‌های واردکننده، هزینه چند نوبت مصرف دارو را یک جا درخواست می‌کنند، هرچند که بیمار ممکن است شانس مصرف تمام دوره ها را نداشته باشد! و البته مثل هر کالای وابسته به ارز آزاد، قیمت این داروها نیز دائما در حال نوسان است و بعضاً بیماران را با شوک ناشی از افزایش قیمت ناگهانی مواجه می‌کند. بیماران در این شرایط دو راه پیش روی خود می‌یابند: فروش تمام دارایی‌ها برای تامین هزینه درمان، دریافت وام و قرض و در نهایت سقوط به ورطه فقر؛ یا ناامید شدن از تهیه دارو و پذیرش شکست در برابر یک بیماری کشنده. 
  • در این مرحله است که بسیاری از بیماران برای دریافت کمک هزینه درمان به خیریه‌ها مراجعه می‌کنند. اما واقعیت این است که هزینه‌های چند صد میلیونی داروهای تک نسخه ای حتی برای بزرگترین خیریه‌های کشور هم بسیار سخت است. 
  • تلخی این ماجرا زمانی بیشتر می شود که می بینیم هرروز به تعداد داروهای تک نسخه ای و در نتیجه بیماران مصرف کننده آنها- افزوده می شود. تا چند سال قبل این روند تنها معطوف به تعداد اندکی دارو بود، اما متاسفانه در پی برنامه پنج ساله ششم توسعه، و با محدود شدن ورود داروهای جدید به فهرست دارویی رسمی کشور در چندسال گذشته، تعداد قابل ملاحظه‌ای دارو، خارج از فهرست مانده و حتی برخی از داروهای تولید داخل نیز به صورت تک نسخه‌ای و با هزینه‌های چند ده میلیون تومانی به فروش می‌رسد.

 

قطره برای کاهش این مشکلات چه کرده است؟

قطره تنها یک صندوق جمع آوری پول نیست. ما تلاش می‌کنیم تا مشکلات بیماران در دستیابی به دارو را کاهش دهیم. در این راستا، طی مذاکرات متعدد با سازمان غذا و دارو تلاش کردیم تعداد داروهای تک نسخه‌ای را کاهش دهیم که خوشبختانه با همکاری این سازمان، در یک سال گذشته چند دارو از فهرست داروی تک نسخه‌ای خارج و به فهرست دارویی کشور راه یافته است. با این حال هنوز نزدیک به 20 قلم دیگر داروی تک نسخه‌ای پرمصرف نیازمند رسیدگی و بررسی فوری هستند. 

همچنین، طی مذاکره با شرکت های دارویی واردکننده تلاش داریم تا علاوه بر کاهش هزینه بیماران، زمان انتظار برای دریافت این داروها را نیز کاهش دهیم.

از دیگر سو، با کمک تیم داروسازان بالینی در قطره تلاش کرده‌ایم تا اطمینان یابیم، بیمار راه حل درمانی دیگری جز دریافت این دارو ندارد. همچنین تلاش داشته‌ایم با همکاری سایر خیریه ها، زمینه کمک رسانی یکپارچه به بیماران را فراهم کنیم و مانع سرگردانی آنها بین چند خیریه شویم.

با وجود همه تلاش‌های ما، هنوز راه درازی برای حل مشکلات این بیماران در پیش است. امید داریم تا با کمک و حمایت شما، علاوه بر تامین هزینه داروها، این روند را تغییر دهیم و کمک کنیم بیماران جز خود بیماری با درد دیگری مواجه نباشند.

با ما همراه باشید، 

ما هرکدام یک قطره‌ایم