باران: خط قرمز اخلاقی ما

 

کار خیر با همه خوبی‌هایش باید درست انجام شود، یعنی براساس اصول اخلاقی، اگر نه ارزشش را از دست می دهد. به همین خاطر ما در قطره تلاش کردیم تا خطوط قرمز را از ابتدا مشخص کنیم و به آن پایبند باشیم.

خط قرمزهای ما اگرچه ساده اند، اما بی اندازه مهم اند:

  1. برابری و عدالت: یعنی سن، جنس، مذهب، قومیت، ملیت و دیگر ویژگی های بیماران در کمک رسانی ما تفاوتی نمی کند.
  2. احترام و کرامت: بیماری که برای کمک به خیریه مراجعه می کند، همین حالا هم کرامتش آسیب دیده. ما تلاش داریم با حفظ احترام بیماران، آسان کردن روش های رسیدگی و کاهش مراجعات بیماران به خیریه، کرامت این عزیزان را حفظ کنیم و کمک کنیم کرامت خود را باز یابند.
  3. راستی و شفافیت: اعتماد به خیریه مهمترین اصل برای خیرین است. لازمه جلب اعتماد شفافیت است. ما می خواهیم مثل باران زلال باشیم. گزارش های اقتصادی سالانه و دوره ای بر روی سایت قرار می گیرد و هر یک از خیرین حق دارند از نحوه مصرف کمک هایشان اطلاع داشته باشند.
  4. رازداری: حفظ کرامت بدون رازداری ممکن نیست. اطلاعات بیماران تنها به صورت الکترونیک و با دسترسی محدود نگداری می شود، و در هیچ یک از تبلیغات نیز از اسم واقعی یا نشانی بیماران استفاده نمی شود تا مطمئن باشیم هیچ یک از بیماران قابل شناسایی نیست.
  5. نگاه سیستمی: اگرچه هدف اصلی ما در قطره تامین داروست، نگاه ما به وضعیت بیماران یک نگاه همه جانبه است. هدف نهایی ما این است که بیمار به سطح سلامتی قابل قبول برسد. در نتیجه تا حد ممکن تلاش می کنیم با همکاری سایر خیریه ها و همکاران این حوزه، به مشکلات جانبی بیماران مثل نیاز به رسیدگی پزشکی، مشاوره و روان­درمانی، نیاز به مواد غذایی و... هم رسیدگی کنیم.


این‌ها ارزش‌های اخلاقی قطره و خطوط قرمز ما در کمک به بیماران نیازمند است که نام آنها را به صورت مخفف «باران» گذاشته‌­ایم. حتی اکثر اعضای قطره به صورت طبقه بندی شده و باتوجه به بخشی که با آن سروکار دارند، به اطلاعات بیماران دسترسی دارند. در واقع افراد تحت پوشش را به طور کامل نمیشناسند، چرا که اگر کمک به هم نوع یک ارزش اجتماعی بزرگ باشد، حفظ حرمت همه افراد جامعه خیلی مهم‌تر هست. امیدواریم تا بتوانیم همواره به این اصول پایبند باشیم، و از شما هم می‌خواهیم با نظارت برعملکرد ما، پایبندی به این ارزش‌ها را از ما مطالبه کنید.


انسان‌ها به لبخندی که بر لب‌ها می‌نشانند،
به احساس خوبی که بر جای می‌نهند،
و به دردی که می‌کاهند،
می ارزند...